Нормативні документи
Про організацію інклюзивного
Про організацію інклюзивного
навчання у
загальноосвітніх
навчальних
закладах
Про організацію психологічного
і соціального супроводу в умовах
інклюзивного навчання
https://drive.google.com/file/d/0B4iL_mdrivUTVnpwaDdHd2NXOTA/view?usp=sharing
організації інклюзивного навчання
у загальноосвітніх навчальних закладах
https://drive.google.com/file/d/0B4iL_mdrivUTV0JMV3lveTVrTXc/view?usp=sharing
П О С Т А Н О В А
від 15 серпня 2011 р.
N 872
Про
затвердження Порядку організації інклюзивного навчання
у загальноосвітніх навчальних закладах
https://drive.google.com/file/d/0B4iL_mdrivUTV0JMV3lveTVrTXc/view?usp=sharing
Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997
р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963
https://drive.google.com/file/d/0B4iL_mdrivUTNXFGRUVtQTZSeVk/view?usp=sharing
Відмінності
розвитку та навчальної діяльності дітей з
особливими потребами в процесі навчання.
Діти з особливостями
(порушеннями) психофізичного розвитку.
Діти з особливостями (порушеннями)
психофізичного розвитку мають відхилення
від нормального фізичного чи психічного
розвитку, зумовлені вродженими чи набутими
розладами.
Залежно від типу порушення виокремлюють такі категорії дітей з:
• порушеннями слуху (глухі, оглухлі,
зі зниженим слухом);
• порушеннями зору (сліпі, осліплі, зі
зниженим зором);
• порушеннями інтелекту (розумово
відсталі, із затримкою психічного розвитку);
• мовленнєвими порушеннями;
• порушеннями опорно-рухового
апарату;
• складною структурою порушень
(розумово відсталі сліпі чи глухі;
сліпоглухонімі та ін.);
• емоційно-вольовими порушеннями та дітей
з аутизмом.
Розрізняють:
• вроджені розлади, спричинені порушенням внутриутробного живлення плоду, гормональними розладами, резусною несумісністю груп крові матері та дитини, шкідливим
впливом на плід генетичних факторів, інтоксикацій,
інфекцій, травм, впливом медичних препаратів, алкоголю, наркотичних та
отруйних речовин;
• набуті порушення зумовлені переважно різноманітними шкідливими впливами на
організм дитини під час народження та в
наступні періоди розвитку (механічні ушкодження
плоду, тяжкі пологи, пологова асфіксія,
крововиливи в мозок, інфекційні захворювання тощо).
Навчання та виховання дітей з
порушеннями психофізичного розвитку
здійснюється з урахуванням
особливостей їхнього розвитку, використанням специфічних заходів та організаційних форм навчальної роботи, залежно від характеру розладу.
Діти з порушеннями
опорно-рухового апарату.
Порушення опорно-рухового апарату виникають внаслідок
певного захворювання, що призвело до
розладу рухових функцій (наприклад, дитячий
церебральний параліч у важкій формі, розсіяний склероз, захворювання кісток), унаслідок травми хребта або ампутації. Діти з порушеннями опорно-рухового апарату відчувають труднощі під
час пересування, користуються різноманітними
допоміжними засобами: інвалідними візками, милицями, тростинками чи «ходунками».
Травма хребта. Деякі важкі переломи хребта спричиняють ушкодження
спинного мозку, який відповідає за
рухову активність кінцівок, внаслідок чого
відбувається їх параліч. Хребет може бути зламаний в різних місцях, тож наслідки травми, залежно від того, яка частина спинного мозку ушкоджена і якою мірою, можуть бути різними. Параплегія:
спинний мозок травмовано нижче шийного
відділу, відтак, у людини вражена нижня
частина тіла й ноги, а також частина внутрішніх, тазових органів. Тетряплегія:
спинний мозок пошкоджений на рівні
шийного відділу, внаслідок цього руки
й ноги в людини повністю або
частково позбавлені чутливості та рухливості.
Дитячий церебральний параліч (ДЦП)
ДЦП виникає внаслідок порушення в
тій частині мозку, яка відповідає за контроль і координацію
роботи м'язів. Часто це трапляється під час пологів
через кисневу недостатність або в перші місяці життя дитини. Це не прогресуючий
стан, який не може передаватися
іншим людям.
ДЦП характеризується неспроможністю
повною мірою контролювати координацію рухів і м'язову силу. Залежно від того, який відділ мозку уражено, можуть виникати різкі м'язові напруження (спазми), мимовільні рухи, характерна «танцююча» хода. Крім того, можуть виникати аномальні відчуття й сприйняття, порушення зору, слуху та мовлення, напади, затримка в розумовому розвитку.
Діти з ДЦП можуть відвідувати
звичайну школу й вчитися разом з усіма. Залежно від ступеня та характеру
порушення дітям із ДЦП потрібно
створювати для навчання різні умови: безбар'єрне середовище для тих, хто пересувається на візку; пристосування для письма або малювання,
якщо в дитини спостерігають розлади моторики тощо. З учнями школи обов'язково потрібно провести бесіду (і не одну) на цю тему, запросити до класу експертів -— молодих
інвалідів, які зможуть переконливо розповісти про своє життя, проблеми, відповісти на запитання й показати наочні
матеріали.
Загальні
рекомендації:
Необхідність користуватися
інвалідним візком — це, як не дивно, спосіб більш вільного
пересування (якщо немає технічних
перешкод/бар'єрів). Водночас у
наших умовах, коли практично всі будівлі, у тому числі й школи, не облаштовані пандусами й ліфтами, людині на візку потрібна допомога, щоб подолати численні бар'єри.
Якщо ви хочете допомогти дитині на
візку, запитайте в батьків або фахівців, що
потрібно робити, і дійте чітко за інструкціями, особливо якщо ви
допомагаєте їй подолати сходи. Деякі інваліди, котрі пройшли спеціальні тренінги,
можуть самостійно або за мінімальної допомоги
долати сходи. Але це подібно до екстремального
спорту й завжди небезпечно. Коли йдеться про дітей, допомога
необхідна практично завжди, а помічникам потрібен інструктаж.
Візок слід котити повільно,
оскільки він легко набирає
швидкість і несподіваний поштовх може призвести до
втрати рівноваги.
Завжди переконуйтесь у доступності
місць, де заплановані заходи: наприклад,
екскурсія. Заздалегідь поцікавтесь, які можуть
виникнути проблеми і як їх можна подолати.
Розкажіть про них, щоб
батьки (чи сама дитина) могли прийняти рішення. Пам'ятайте: допоміжні засоби мають бути справними й під рукою. Подбайте аби там, де є бар'єри (сходи, двері, пороги тощо) були люди, готові прийти на допомогу. Потурбуйтесь і про те,
щоб особа на візку могла дотягнутися до речей, які їй потрібні (наприклад, до книг чи наочних посібників).
Діти з порушенням зору
Порушення зору може мати різний ступінь — від тотальної сліпоти, що зустрічається рідко (10 %), часткової сліпоти, коли людина не може розрізняти колір і форму, але може бачити світло, до незначного зниження зору. За певної підготовки,
яку діти з порушенням зору починають отримувати
ще в дошкільному закладі, вони досить
вільно й самостійно орієнтуються, пересуваються. Існує безліч засобів і
технологій, що допомагають людям із
порушенням зору бути самостійними:
від простого диктофону й годинника, «що
розмовляє», до міні-комп'ютера, що дає змогу орієнтуватися на
місцевості.
Загальні рекомендації:
Намагайтеся надати інформацію в
тому вигляді, в якому її хотіла б отримати
дитина, яка не бачить або бачить погано. Якщо у
вас немає змоги перевести інформацію в
потрібний формат (шрифт Брайля —
рельєфно-крапкова система для
письма й читання, крупний шрифт — 16—18 та більших
кеглів, дискета, щоб прочитати її за
допомогою комп'ютера зі звуковою програмою,
аудіокасета), віддайте її в тому вигляді, в якому вона є: це однаково краще,
зніж нічого.
Якщо ви збираєтеся читати вголос дитині, яка не бачить, спочатку попередьте про це. Говоріть
нормальним голосом. Не пропускайте інформацію, якщо вас про це не попросять, і
не замінюйте читання переказом.
Якщо ви перебуваєте з дитиною, яка
не бачить, у новому приміщенні, опишіть коротко це місце. Наприклад: «У центрі класу (аудиторії), приблизно за шість кроків від тебе, праворуч і ліворуч - ряди парт, дошка - попереду». Або: «Ліворуч від дверей, при вході - шафа». Зверніть увагу на наявність «небезпечних» предметів.
Уникайте розмитих визначень та
описів, які, зазвичай, супроводжуються жестами, виразами на кшталт: «Склянка стоїть десь там на столі, це біля тебе...». Намагайтеся бути точними: «Склянка посередині столу», «Стілець праворуч від тебе».
Завжди називайте себе та інших
співрозмовників, з також усіх присутніх, і тих, хто вийшов чи повернувся до
приміщення. Не забувайте озвучувати свої жести та написи.
Намагайтеся передати словами те, що часто
висловлюється мімікою й
жестами — не забувайте, що звичний жест «там...»
людина, яка не бачить, не зрозуміє. Коли ви спілкуєтесь із групою таких дітей,
не забувайте щоразу називати того, до кого
ви звертаєтеся. Не змушуйте співрозмовника говорити в порожнечу: якщо ви пересуваєтеся, попередьте його.
Дізнайтеся, чи потрібно попереджати
дитину про перешкоди під час руху
(сходи, двері тощо). Якщо ви помітили, що вона
збилася зі шляху або попереду неї є перешкода, не керуйте ії рухом на відстані, підійдіть і допоможіть
повернутися на правильний шлях. Якщо не
встигаєте підійти, голосно попередьте про
небезпеку. Коли спускаєтесь
або підіймаєтеся сходами, ведіть її боком до них. Пересуваючись, не робіть різких рухів.
За столом можна пояснити, що й де
міститься на тарілці, використовуючи принцип
циферблату. Наприклад: «На 12 — шматок сиру, на
3 — салат, на 6— хліб».
Необхідно навчити школярів
орієнтуватися в приміщенні школи (до моменту, коли
дитина не запам'ятає всі маршрути; у
випадку яких-небудь змін, ії слід супроводжувати); надавати, якщо це можливо,
навчальні матеріали в інших форматах (шрифтом
Брайля, крупним шрифтом, на аудіокасеті);
дати можливість використовувати звукозаписувальні прилади й комп'ютери. Не слід
забувати про те, що все написане має
бути озвучено. Крім того, у приміщенні та на подвір'ї потрібно передбачити, аби всі наявні перешкоди виділялися контрастними кольорами (крайні сходинки,
двері тощо),
Діти з порушеннями слуху
Статистикою встановлено, що приблизно 10 % людей мають
різноманітні порушення слуху. Серед причин
порушення слуху — пологові травми,
інфекційні захворювання, наслідки застосування деяких медикаментів, запальні
процеси. Частковою компенсацією порушення
слуху може стати слуховий апарат.
Існують методики виховання uлухих і дітей зі зниженим слухом у звичайних умовах, які дають змогу
їм розвинути мовленнєве спілкування та
мовленнєвий слух, успішно навчатися у звичайних школах, отримувати вищу освіту у ВНЗ. У школі та ВНЗ необхідно враховувати особливості
дитини з порушенням слуху й стежити за тим, аби
вона отримувала інформацію в повному
обсязі: звукову інформацію потрібно обов'язково
дублювати зоровою.
Загальні рекомендації:
Деякі діти можуть чути, але
сприймають окремі звуки спотворено. У цьому
випадку говоріть трохи голосніше й чіткіше, добираючи
необхідний рівень звучання. Іноді достатньо
лише понизити висоту голосу, оскільки
дитина втратила здатність сприймати високі частоти.
Починаючи розмову, приверніть ії
увагу. Якщо її слух дозволяє, назвіть на ім'я,
якщо ні — злегка покладіть руку на плече або
поплескайте — але не різко. Під час розмови
дивіться на неї. Не затуляйте своє обличчя: дитина
мас стежити за його виразом та вашим артикуляційним
апаратом. Говоріть чітко й рівно. Не
потрібно занадто виділяти щось, надто гучно
говорити, кричати, особливо
на вухо. Якщо вас просять повторити щось, спробуйте перефразувати своє речення. Використовуйте жести.
Переконайтеся, що вас зрозуміли. Не
соромтеся про це запитати. Якщо ви не зрозуміли, попросіть дитину повторити або записати те, що вона хотіла сказати. Але уникайте при
цьому навіть натяку на поблажливість.
Якщо ви повідомляєте інформацію,
яка містить номер, правило, формулу,
технічний або інший складний термін, адресу —
запишіть ЇЇ. У деяких випадках потрібно запитати,
чи не буде простіше листуватися. За такої
форми спілкування речення мають бути простими.
Не забувайте про середовище, що вас
оточує. У великих чи людних приміщеннях
складніше спілкуватися з людьми, які погано
чують.
Не змінюйте тему розмови без
попередження. Використовуйте перехідні фрази на
кшталт: «Добре, а
тепер нам слід обговорити...».
Дуже часто глухі люди використовують
мову жестів. Необхідність запросити перекладача залежить від ситуації та людей, які спілкуються. Участь перекладача дає змогу:
-
підвищити якість спілкування;
-
уникнути непорозумінь під час розмови;
-
економити час;
-
учасники розмови вільніше й повніше висловлюють свої думки.
Кілька порад під час роботи з перекладачем.
Завдання перекладача — полегшити спілкування. Під час розмови звертайтеся безпосередньо до співрозмовника, який не чує, а не до його
перекладача. Не кажіть: «Запитай
у нього...», «Скажи їй...».
Керуючись своєю професійною етикою, перекладач має
перекладати все, у тому числі й те, що не
стосується вашої бесіди, наприклад, коментарі та сторонні телефонні
розмови, і вам не бажано просити перекладача не робити цього.
Не всі люди, які погано чують, можуть читати по губах.
Вам краще запитати про це під час першої зустрічі. Якщо дитина володіє цією навичкою,
потрібно знати кілька важливих правил:
-
із десяти слів
добре прочитуються лише три;
-
дивитися в обличчя
співрозмовникові й говорити чітко та повільно,
-
використовувати прості
фрази та уникати зайвих слів;
-
не намагайтеся надмірно
чітко вимовляти слова — це змінює артикуляцію й створює додаткові труднощі;
-
використовувати
вираз обличчя, жести, рухи тіла, якщо хочете
підкреслити чи прояснити зміст сказаного.
Діти з порушеннями мовлення
Порушення мовлення можуть бути різноманітними: слабкий
голос, афазія (втрата спроможності
користуватися словами й фразами як засобом висловлювання думки внаслідок різних уражень мозку), алалія (відсутність або обмеження
мовлення в дітей внаслідок недорозвитку або ураження мовних зон великих
півкуль кори головного мозку), заїкання, нечітке мовлення та ін. Головне —
будьте терплячими, розмовляючи з дитиною, яка має такі проблеми.
Загальні рекомендації:
Не ігноруйте дитину, якій складно говорити. Не намагайтеся
прискорити розмову. Будьте готові до того, що розмова з нею потребуватиме
більше часу. Не перебивайте, не квапте й не виправляйте її.
Дивіться в обличчя, підтримуйте візуальний контакт. Не
думайте, що ускладнення мовлення — показник низького рівня інтелекту, і що дитина,
яка має мовленнєві порушення, не може зрозуміти вас.
Спочатку намагайтеся ставити такі запитання, які
передбачають короткі відповіді або відповідні рухи голови («так», «ні»).
Не вдавайте, що зрозуміли, якщо це не так. Повторіть те, що ви зрозуміли, й не соромтеся перепитати
те, чого не зрозуміли. Якщо вам знову не вдалося зрозуміти, попросіть вимовити
слово повільніше, можливо, по буквах.
Якщо у вас виникають проблеми в спілкуванні, запитайте, чи не
хоче ваш співрозмовник використовувати
інший спосіб — надрукувати, написати.
Діти із затримкою в розвитку
Діти із затримкою в розвитку навчаються нових навичок і
сприймають нову інформацію повільніше, ніж інші. Однак усе це досить умовно й
залежить від багатьох факторів, зокрема, виховання, місцевих традицій тощо. Дуже
часто «розумово відсталими» помилково називають дітей, які мають порушення
мовлення, слуху, а також педагогічно занедбаних дітей (які вчасно не отримали
знань і навичок, притаманних певному віку).
Синдром Дауна. Синдром
Дауна — це порушення хромосомного коду,
пов'язане з розладами в розвитку, коли в клітині з'являється 47
хромосома.
Дитина, яка народилася із синдромом Дауна, має характерну
зовнішність: обличчя монголоїдного типу, дещо менший череп, інколи — непропорційно
короткі кінцівки. Синдром Дауна означає, що малюк розвиватиметься повільніше,
ніж його однолітки, і пізніше проходитиме загальні етапи розвитку. Йому буде важко вчитися, але він зможе робити
більшу частину того, що роблять усі інші діти: ходити, говорити, читати й
писати. У різних людей із синдромом Дауна різні розумові здібності, різні
поведінка й фізичний розвиток. Кожен —
унікальна особистість, як і будь-яка інша людина. Вони можуть набагато
краще розвинути свої здібності, якщо живуть вдома, в атмосфері любові, якщо в
дитинстві вони навчаються за програмою ранньої допомоги, якщо отримують
спеціальну освіту, медичне обслуговування й відчувають позитивне ставлення
оточення. За дотримання цих умов особи з синдромом Дауна порушують один із основних
стереотипів — що всі вони неспроможні
зрозуміти іншу людину й не можуть навчатися.
Зараз в Україні існують організації, які допомагають
батькам виховувати дітей із синдромом Дауна.
Через відмінності в можливостях дітей із синдромом Дауна
для батьків і вчителів важко встановити правила навчання таких дітей. Необхідно
висловлювати конкретні, а не абстрактні концепції, навчати поступово, постійно
повторюючи пройдений матеріал.
Аутизм. Аутизм виявляється приблизно в 10—15 випадках на 10 000
новонароджених. Причини аутизму невідомі. Нині вчені досліджують імовірні
причини — неврологічні порушення й
біохімічний дисбаланс. Психологічні фактори не впливають на виникнення
аутизму. Хлопчики страждають від цього захворювання частіше, ніж дівчатка. При аутизмі порушення розвитку суттєво впливає на вербальне й невербальне спілкування
та соціальну взаємодію. Зазвичай, він чітко проявляється
в дітей до трьох років. Часто спостерігається
здатність дитини спілкуватися, розуміти
мовлення, гратися й взаємодіяти з іншими людьми.
Аутичні діти дуже різняться за інтелектом,
можливостями й поведінкою. Деякі з них
не говорять, мовлення інших обмежене й часто містить фрази та монологи, які повторюються. При аутизмі легшої форми діти можуть говорити на деякі теми, але в
них спостерігаються труднощі
абстрактного мислення. В аутичних
дітей може виникнути нестандартна реакція
на сенсорну інформацію, наприклад, голосний шум, світло, певні продукти, тканини, речі.
Існують програми, спрямовані на покращання поведінкових,
соціальних, комунікативних, освітніх
здібностей дітей з аутизмом, розвиток побутових навичок. Поведінкові та комунікативні проблеми, які ускладнюються послабленим інтелектом,
потребують допомоги з боку професіоналів, які отримали спеціальну підготовку з навчання аутичних дітей. Програма освіти має бути послідовною
й передбачуваною. Діти з аутизмом краще
засвоюють матеріал і менше ніяковіють, коли інформація подається як на вербальному, так і на зоровому
рівнях.
Спілкування з іншими дітьми також
важливе, оскільки вони навчаються в
оточуючих зразків мовлення, спілкування та моделей поведінки. Щоб вирішити проблеми, пов'язані із засвоєнням шкільних дисциплін, необхідно створювати програми для батьків, які допомогли б продовжити навчання
дитини й вдома.
Загальні рекомендації
Використовуйте доступне мовлення,
висловлюйтесь точно та лаконічно. Якщо вам потрібно пояснити щось складне, розподіліть
інформацію на частини. Уникайте
словесних штампів й образних висловів, якщо ви не впевнені в тому, що дитина
їх знає. Не використовуйте сарказму й
натяків.
Викладаючи новий матеріал,
розповідайте покроково. Надайте дитині можливість
усвідомити кожен етап після пояснення. Якщо необхідно, використовуйте ілюстрації. Будьте готовими повторити кілька разів. Не зневірюйтесь, якщо вас
із першого разу не зрозуміли.
Ставтеся до дітей із затримкою в розвитку так само, як і до їхніх однолітків, обговорюйте з ними
ті ж самі теми.
Деякі діти із затримкою в розвитку прагнуть догодити співрозмовнику й кажуть
те, що, як їм здається, хочуть від них почути.
Тому, щоб досягти достовірної інформації, ставте запитання на тему, яка вас цікавить, кілька
разів, перефразовуючи їх.
Діти з труднощами в навчанні.
Така форма порушення певною мірою
прихована. У дітей спостерігаються
труднощі концентрації уваги, запам'ятовування, пригадування та відтворення інформації, але не із самим процесом
мислення. Досить часто такі люди мають дуже
високий рівень інтелекту. Порушення пам'яті трапляються досить часто і є
дуже різноманітними. З ними пов'язані
функціональні обмеження слуху,
мовлення, академічних здібностей, уваги, організованості, координації, сприйняття та інтеграції інформації, гнучкості мислення тощо.
Відповідно можна спостерігати різні
ознаки:
-
проблеми зі
сприйняттям тексту (дислексія: дитина не
сприймає
друкований текст і не здатна трансформувати його в слова; на дислексію страждають 5—10 % населення);
-
порушення в опануванні письма (дисграфія);
-
труднощі опанування правил орфографії (дисорфографія);
неспроможність сприймати інформацію на слух (або зорово);
-
прямолінійне, негнучке сприйняття.
Коли ви розумієте, що дитина не
сприймає інформацію в певній
формі, запропонуйте іншу (не може
читати — поясніть словами; якщо не
сприймає на слух — запишіть тощо). Якщо вам складно виявити це — запитайте. Будьте відвертими зі своїм
співрозмовником.
Порушення уваги з гіперактивністю.
Порушення уваги з гіперактивністю пов'язують із мозковою дисфункцією, яка спостерігається досить часто (5—10 % усього населення).
Основні рекомендації щодо навчання дітей з порушенням уваги:
Розпорядок життя класу має бути з чіткими правилами, розкладом та добре сформульованими
письмовими завданнями, написаними чіткими літерами.
Краще, коли робоче місце для дитини
з порушенням уваги відведено за першою
партою (поруч зі столом вчителя, але подалі від відволікаючих факторів).
Вказівки мають бути короткими й чіткими, повторюйте їх
кілька разів.
Розклад має складатися з
урахуванням обмеження здатності дитини концентруватися та сприймати
матеріал.
Усі завдання слід перевіряти.
Керування поведінкою — основа навчання. Обговорення
поведінки з дитиною в поєднанні з іншими педагогічними методами дає позитивні
результати.
Заохочуйте дітей з порушенням уваги, оскільки самооцінка
має для них величезне значення. Відзначайте успішні приклади доречних дій та
виконання навчальних завдань. Попросіть дітей
вести щоденник, в якому вони записуватимуть події, що допомогли їм
відчути себе впевненіше.
Діти з порушенням психічної діяльності
Часто такі розлади пов'язані з психічними захворювання
та розладами центральної нервової системи. Людський мозок контролює сприйняття
(зір, слух), пам'ять, мислення, мовлення, рівновагу, виникнення й прояв
почуттів, дихання тощо. Будь-яка з цих функцій та їх синхронна робота можуть бути порушені внаслідок психічного захворювання.
На сьогодні головна причина виникнення таких розладів ще недостатньо вивчена,
але відомо багато обставин, що провокують початок хвороби, покращують або
погіршують перебіг психічного захворювання.
Ознаками психічних захворювань є:
-
виникнення різко
виражених змін у повсякденній поведінці
(надмірність або відсутність сну, апетиту, неуважність, загальмованість або надмірна
збудженість, що не була притаманна людині раніше);
-
ускладнення
мислення та спілкування;
-
манія, нав'язливий
стан (настирливі й нічим не виправдані спроби
розпочати якусь діяльність, що не
відповідає місцю та часу, домінування певної ідеї тощо);
-
негативізм, у тому
числі відмова від допомоги;
-
зловживання
алкоголем і наркотиками;
-
тривала депресія;
-
ілюзії та
галюцинації;
-
неспроможність
впоратися зі щоденними справами;
-
раптові зміни
настрою тощо.
Найбільш поширеними психічними захворюваннями є
маніакально-депресивний психоз та шизофренія.
Маніакально-депресивний
психоз — періодичні зміни настрою (від сильного збудження й
ейфорії до пасивності та пригніченості).
Шизофренія — це загальна назва групи психозів, за яких став
характеризується аномальним мисленням, поведінкою та емоціями.
Поведінка, ступінь розладу психіки таких людей може
сильно варіюватися, залежно від форми, характеру перебігу та індивідуальних
особливостей особистості. Тому неможливо описати «типову поведінку шизофреника»,
окреслити остаточний перелік симптомів.
Важливо знати, що хронічне психічне захворювання завжди
виявляється хвилями: загострення — це наростання, або «атака» хвороби, та
ремісія — сприятливий період, коли лише незначні коливання стану й певні дивні
вчинки відрізняють хвору людину від здорової.
Психічні порушення — не те ж саме, що затримка в розвитку. Люди з
психічними розладами можуть відчувати емоційні розлади або збентеження, які
ускладнюють їм життя. У них може бути свій
особливий, мінливий погляд на світ.
Не слід думати, що люди з психічними порушеннями
обов'язково потребують додаткової допомоги й специфічного ставлення до них.
Ставтеся до осіб із психічними порушеннями як до
особистостей. Не варто робити передчасні висновки на основі досвіду спілкування
з іншими людьми з такою самою формою інвалідності. Не варто думати, що люди з психічними порушеннями більше за
інших схильні до насильства. Це міф. Як і те, що люди з психічними порушеннями
мають проблеми в розумінні, або вони нижчі за рівнем інтелекту, ніж більшість
людей.
Побутує помилкова думка й про те, що люди з психічними
порушеннями не здатні працювати й вчитися. Вони можуть виконувати багато обов'язків, які потребують певних навичок і здібностей.
Не думайте, що люди з психічними порушеннями не знають,
що для них добре, а що — погано.
Якщо людина з психічними порушеннями засмучена або відчуває стрес, запитайте її спокійно,
що ви можете зробити, аби допомогти їй. Можливо, потрібно буде зв'язатися з кимсь із її близьких (батьками,
якщо йдеться про дитину).
Епілепсія
Епілепсія — це наслідок порушення центральної нервової системи, причини якого остаточно не
з'ясовані. Інколи епілепсія передається спадково.
Практично в кожній школі можуть бути діти, в яких стаються епілептичні
напади. Це трапляється в однієї дитини із сотні. Вони виникають спричинені травмою голови, унаслідок порушення мозкової діяльності. Тіло дитини
починає зводити судомами, у цей час вона не
контролює себе. Напади можуть статися в будь-який час доби. Під час нападу епілепсії — раптового й відносно короткочасного — може спостерігатися втрата свідомості, падіння та судоми,
які проявляються в напруженні всієї мускулатури, часто із закиданням голови й прикусом язика, потім, протягом 1—2 хвилин, спостерігається здригання мускулатури. Дитину необхідно покласти на горизонтальну поверхню, розстібнути комір
сорочки, розстібнути поясок і стежити, щоб вона
не прикусила язика. Для цього необхідно між верхніми й нижніми зубами помістити щось тверде, наприклад, ложку,
ручку тощо.
Іноді діти не можуть пригадати, що з
ними сталося, не розуміють, де вони, що
відбувається. Родичі або лікар зобов'язані проінформувати
шкільний медперсонал і вчителів про наявність нападів у дитини
та пов'язані з цим обмеження. Якщо немає
особливих вказівок, дитині з епілепсією має бути дозволено браги участь у всіх, спортивних і масових
заходах, що проводяться в школі.
Напади необов'язково є наслідком
епілепсії, але якщо час від часу вони стаються, можна говорити про епілепсію.
Більшість дітей з епілепсією мають
приймати ліки. Вчителі можуть їм допомогти,
нагадуючи про те, що час
випити пігулки. Важливо також пояснити школярам, що таке епілепсія, що вона не заразна і як поводитися, коли в людини трапляється напад.
Діти з гіперкінезами (спастикою).
Гіперкінези — мимовільні рухи тіла або кінцівок, які властиві людям
із дитячим церебральним паралічем (ДЦП) і
можуть виникати також у людей з
пошкодженням спинного мозку.
Якщо ви бачите людину з гіперкінезами, не слід відверто
звертати увагу на її рухи. Під час розмови
не відволікайтеся на мимовільні рухи, оскільки
можете пропустити щось важливе.
Пропонуйте допомогу, не привертаючи
загальної уваги.
Не бійтеся суперечити людині з
гіперкінезами, побоюючись змусити її
хвилюватися. Позиція «тільки не хвилюйся» призведе до втрати часу. Спокійно висловлюйте свої
аргументи, навіть коли
бачите, що ваш співрозмовник нервує.
Люди маленького зросту.
Існує близько 200 причин, які
призводять до порушення росту людини. Дуже
часто людей маленького зросту недооцінюють, сприймаючи їх як дітей.
Переконайтеся, що людина може дістати необхідні
предмети й використати обладнання, наприклад, телефон тощо.
Розмовляючи з людиною маленького
зросту, намагайтеся розташуватися так, щоб
ваші обличчя були на одному рівні - можна
сісти на стілець, нахилитися тощо.
Захворювання внутрішніх органів. Хвороби серця.
Більшість хвороб серця в дітей
проявляються вже при народженні.
У таких дітей можуть спостерігатися ускладнене дихання, блакитний відтінок
шкіри, вони можуть повільно рости, набирати зайву
вагу. Вони часто відчувають втому чи слабкість.
Діти із захворюванням серця менш
витривалі, ніж їхні однолітки, і це варто
враховувати вчителям під час планування навчального навантаження.
Однокласникам потрібно пояснити проблеми, з якими стикаються такі діти.
ВІЛ-інфіковані люди.
У людей, які інфіковані вірусом
імунодефіциту, уражена імунна система, тому
їхньому організму важче долати інфекції. Із
приводу СШДу й осіб, які інфіковані вірусом, у суспільстві побутує чимало упереджень і побоювань,
які ускладнюють життя цим людям. Не бійтеся заразитися вірусом від доторку.
Якщо ви ставитесь до ВІЛ-інфікованої людини без упереджень, дайте їй зрозуміти, що ви приймаєте й цінуєте її.
У спілкуванні з людиною,
інфікованою ВІЛ, намагайтеся уникати висловів
«ВІЛ-інфікований», «хворий на СНІД», які
акцентують увагу на Інфекції або захворюванні. У
світі вживають терміни «ВІЛ-позитивні» (тобто
люди, які отримали позитивний результат
аналізу на ВІЛ-інфекцію), «люди, які живуть із
ВІЛ/СНІД» або «люди з ВІЛ/СНІД». Фраза «люди, уражені епідемією СНІД»
використовується стосовно як до ВІЛ-позитивних, так
і до близьких людей, незалежно від ВІЛ-статусу.
Не забувайте, що ВІЛ-інфікована
людина може дуже легко заразитися будь-якою
інфекцією, тому коли ви або хтось із вашої групи захворіли навіть на нежить, то маєте
обов'язково попередити про
це, не наражаючи її на небезпеку.
Поради для фахівців:
Нехай вас не лякає такий великий перелік того, що правильно, а що — ні. Якщо сумніваєтеся, розраховуйте на свій здоровий глузд і
здатність до співчуття. Будьте спокійними та доброзичливими. Якщо ви прагнете,
щоб вас зрозуміли, — вас зрозуміють.
Якщо у вашій групі (класі) з'явилася
дитина з однією із зазначених вище
особливостей, поговоріть з
її батьками, ознайомтеся з її особовою справою, рекомендаціями фахівців, зверніться за консультацією до організації інвалідів або до центрів соціальної реабілітації.
Формування позитивного ставлення до дітей з особливими потребами.
У своїх класах педагоги мають
створювати демократичну атмосферу і всіляко сприяти формуванню
дружніх дитячих колективів. Усі діти, незалежно
від стану їхнього здоров'я, статі, раси, походження та інших чинників,
повинні мати однакові права й можливості.
Зважаючи на це, важливо зосередити
увагу на забезпеченні рівних можливостей
усім дітям у класі. Також необхідно, щоб усі учні відчували себе
повноправними та цінними членами колективу.
Це почуття належності надзвичайно важливе.
Сприяння соціальній взаємодії та дружбі дітей з особливими потребами та їхніх однолітків.
Кожна людина впродовж свого життя
налагоджує найрізноманітніші соціальні
стосунки, оскільки вони є невід'ємною
складовою нашого буття. Більшість дітей налагоджує
дружні стосунки з ровесниками природним
шляхом. Однак деяким дітям, зокрема, з
особливостями психофізичного
розвитку, доводиться в цьому допомагати (шляхом
створення відповідних можливостей). Діти
легше вступають у нормальні соціальні та дружні стосунки в середовищі,
де такі взаємини цінуються й заохочуються.
Це означає, що педагоги постійно мають створювати ситуації для розвитку позитивних соціальних взаємин учнів. Завдяки контактам із друзями діти розвиваються емоційно та соціально, вони вчаться жити в злагоді з людьми, у них формується самоповага. Дружба
дає дітям відчуття потрібності, а також пробуджує палітру позитивних почуттів.
Що можна зробити?
• Сприяйте налагодженню дружніх стосунків дітей
природним шляхом. Не намагайтеся силувати дітей до дружби, оскільки такі взаємини мають розвиватися природно.
Не приділяйте цьому питанню
надмірної уваги й не занадто наполягайте на
необхідності взаємодії дітей з особливими потребами
та учнів із типовим розвитком. Такими діями
ви можете закріпити у свідомості останніх ідею, що дітям з особливими потребами необхідно допомагати, а не
ідею, що слід налагоджувати рівноправні
взаємовигідні соціальні стосунки.
•
Вчіть дітей з повагою ставитися до товаришів і додержуватися норм
поведінки під час взаємодії. Наприклад, комусь можуть
бути неприємні часті торкання. Інколи діти
можуть ставитися до товаришів з особливими потребами
як до великих ляльок або домашніх тварин. Слід вчити дітей поважати гідність однокласників з особливими
потребами.
•
Демонструйте дітям позитивну соціальну поведінку. Якщо вчитель
(вихователь) та інші дорослі в класі ставитимуться до всіх дітей з повагою, учні діятимуть аналогічно. Якщо ж вони бачитимуть грубе або неуважне ставлення дорослих один до одного та до вихованців, ймовірно, що вони наслідуватимуть це під час взаємодії з однолітками- Вчинки говорять більше за слова. Будь-які дії
вчителя в класі не лишаються непоміченими й впливають на дітей.
•
Заохочуйте дітей до
співробітництва й взаємного обміну
послугами. Діти
мають зрозуміти, що у всіх людей є певні таланти, що всі
можуть бути корисні один одному. Вчіть дітей обмінюватися послугами. Це має бути взаємний, а не однобічний процес. Діти з
особливими потребами мають не лише отримувати
допомогу, а й надавати її іншим.
•
Дайте дітям зрозуміти, що допомога має бути доречною. Вчителі та
вихователі
інклюзивних класів часто стикаються з проблемою, коли діти з типовим розвитком намагаються все робити замість своїх
товаришів з особливими потребами, їхнє
бажання зрозуміле, але така надмірна допомога може призвести до нездорової залежності та нерівності в партнерських стосунках. Високі очікування щодо дітей з особливими потребами
сприяють рівним стосункам і взаємній повазі
дітей. Необхідно уважно стежити за поведінкою та сигналами дітей з особливими
потребами. У багатьох випадках вони не потребують допомоги своїх
товаришів або навіть не бажають її.
•
Вчіть дітей співчувати й наголошуйте на ідеї соціальної справедливості.
Більшість дітей добре розуміє, що є справедливим, а що
ні. Вчителі та вихователі не повинні говорити
учням, що дітей з особливими
потребами необхідно жаліти, оскільки
стосунки, побудовані на жалості, не можуть
бути рівними. Необхідно зосереджувати увагу на тому, що у всіх дітей з
особливими потребами є власні інтереси, здібності й таланти, якими вони можуть поділитися з іншими. Це сприяє налагодженню рівноправних дружніх стосунків.
•
Педагоги мають заохочувати-соціальні взаємини, побудовані на справедливості, а не на жалості.
Коректна термінологія.
Діти з особливими потребами, насамперед, є дітьми. Єдині «ярлики», які їм потрібні, — це
їхні імена. Педагоги не повинні
говорити про своїх дітей, використовуючи терміни, якими користуються медичні працівники. Ярлик інвалідності — не
більше ніж медичний діагноз.
Батьки дітей з особливостями психофізичного розвитку не
кажуть: «Наша дочка —розумово відстала».
Коли ми розуміємо значення слів і те, як неправильно
вони використовуються, ми усвідомлюємо, що
це лише верхівка айсбергу неприйнятної мови. Називаючи людей з
особливими потребами за їхнім медичним діагнозом, ми знецінюємо їх як людей. Знецінюючи інших, ми тим самим знецінюємо
й себе.
Коли ми починемо називати речі своїми іменами, коли визнаємо, що люди з особливими потребами
— це, насамперед, люди, то побачимо, що в
них набагато більше спільного зі здоровими людьми, ніж відмінностей.
Коли ми зрозуміємо, що ярлики інвалідності — це не більш ніж медичний діагноз,
ми навчимося їх правильно використовувати.
Рекомендуємо, коли ви говорите про дорослих і дітей з
особливими потребами:
Використовуйте слова й поняття, якіне
створюють стереотипи.
Людина (дитина), яка має інвалідність.
Людина з інвалідністю.
Людина з обмеженими можливостями.
Людина з особливими потребами.
Людина (дитина), яка використовує інвалідний
візок.
Людина (дитина), яка пересувається на інвалідному
візку.
Людина (дитина) із синдромом Дауна.
Людина з епілепсією. Дитина, яка має
епілептичні напади.
Душевнохвора людина. Людина з психіатричними проблемами.
Людина з душевним або емоційним розладом.
Людина, яка має проблеми зору. Людина, яка не бачить. Людина, яка
погано бачить. Людина зі зниженим зором. Людина з порушенням слуху. Людина зі зниженим слухом. Людина, яка не чує, яка погано чує. Людина із
залишками слуху.
Чому не слід так
говорити?
Очевидно, що,
назвавши людину «гальмом» або «дефективним», ви образите її. Чому ми
вважаємо, що вони образливі й не рекомендуємо їх використовувати?
Справа в тому, що ці слова та вислови мимовільно спричинюють негативні асоціації й зміцнюють
стереотипи, які дискримінують та ізолюють людей з особливими потребами від
суспільства. «Жертва...», «прикутий...» —ці слова асоціюються з
образом нещасливої та безпорадної людини.
Дитину це може травмувати, позбавити можливості вірити у
власні сили. Однак виділяти її з усіх, роблячи акцент на неспроможності («З нього варто брати приклад здоровим!»), теж неприпустимо.
Крім того, пам'ятайте, що прагнучи
до коректності, краще уникати узагальнень і припущень. Передусім,
не соромтеся запитувати в самої людини з
особливими потребами та її батьків, як сказати правильно.
Слово «інвалід» викликає
різноманітні почуття, але загалом
більшість людей вважає його прийнятним, оскільки воно офіційне, часто вживається, тож, стало абстрактним.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
ВЧИТЕЛЯМ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ.
ПОЛОЖЕННЯ ПРО РОБОТУ
СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА ДЛЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Це положення регламентує діяльність соціального педагога пілотної
загальноосвітньої школи для навчання дітей з особливими потребами.
1.2. Соціальний педагог пілотної школи — це педагогічний
працівник, який здійснює педагогічну діяльність з дітьми з особливими
потребами.
1.2. Соціальний педагог
у своїй діяльності керується Законом України «Про
загальну середню освіту», Конвенцією «Про права дитини»,
Декларацією прав людини, Концепцією ранньої соціальної реабілітації
дітей-інвалідів, схваленою Постановою Кабінету Міністрів України (12 жовтня
2000 року, № 1545), планом розвитку освітньої галузі, а також цим положенням.
1.3. Соціальний педагог здійснює свою діяльність
відповідно до основних завдань загальної середньої освіти, спрямованих на:
• виховання громадянина України;
• реалізацію права дитини з особливими потребами на
освіту;
• формування особистості учня, його наукового світогляду,
розвитку його здібностей і обдарувань;
• виконання вимог Державного стандарту загальної
середньої освіти щодо підготовки учнів до подальшої освіти та трудової
діяльності;
• виховання в учнів поваги до Конституції України,
почуття власної гідності, свідомого ставлення до обов’язків, прав і свобод
людини і громадянина;
• виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до
народних традицій і звичаїв.
2.
ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
2.1. Обов’язки соціального педагога покладаються на педагогічного
працівника загальноосвітнього закладу, який має педагогічну освіту, здійснює
педагогічну діяльність, фізичний та психічний стан якого дає можливість
виконувати ці обов’язки.
2.2. На соціального педагога покладається робота з двома дітьми, групою дітей (до 8 осіб, залежно від тяжкості фізичного стану).
Функціональні обов’язки розробляються
відповідно до цього положення і затверджуються директором школи.
2.3. Соціальний педагог повинен:
• сприяти забезпеченню умов для досягнення учнями відповідного рівня освіти;
• сприяти підготовці учнів до самостійного життя;
• створювати умови для організації змістовного дозвілля, сприяти участі
дітей у науковій, технічній і художній творчості, у суспільно корисній
діяльності;
• координувати роботу інших фахівців;
• дотримуватися педагогічної етики;
• постійно підвищувати свій фаховий рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
• вести відповідну документацію;
• звітувати про свою роботу директорові навчального закладу;
• нести персональну відповідальність за безпеку, життя і здоров’я дітей.
2.4. Соціальний педагог має право:
• вносити пропозиції на розгляд адміністрації навчального закладу про покращення організації роботи та умов праці;
• бути ознайомленим з посадовими обов’язками та про умови праці на робочому
місці;
• отримувати інформацію, необхідну для виконання своїх обов’язків;
• брати участь в оцінці навчальних чи реабілітаційних програм;
• виявляти соціально-педагогічну ініціативу, обирати форму, методи, засоби
роботи з учнями;
• обирати форму підвищення кваліфікації;
• захищати професійну честь, гідність відповідно до чинного законодавства.
ПОСАДОВІ
ОБОВ’ЯЗКИ СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА.
ПІДПОРЯДКУВАННЯ: директору школи, заступнику директора з навчально-виховної роботи.
І. СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ ВИКОНУЄ:
1.1.ЗАГАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ:
• разом із вчителем обстежує дітей, визначає їхні потреби та можливості;
• розробляє індивідуальний навчальний план, проводить заняття згідно з навчальним планом та розкладом;
• разом із вчителем ухвалює рішення щодо вирішення усіх поточних проблем,
що стосуються дітей з особливими потребами (їхнього навчання, перебування в
колективі однокласників, спілкування з їхніми батьками та батьками
однокласників тощо);
• разом із вчителем бере участь у роботі педрад, нарад при директорові, у
проведенні щорічного аналізу власної діяльності;
• веде відповідні записи та документацію (журнал, карта обстеження, зошит
інформації батьків тощо);
• спілкується зі спеціалістами (методистом, реабілітологом, психологом,
логопедом) з метою координації навчальної та реабілітаційної програм;
• працює над підвищенням фахового рівня та компетентності, бере участь у курсах, семінарах, конференціях тощо;
• дотримується професійноетичного кодексу вчителя.
ЧАСТИНА І.
1.2.АСИСТУВАННЯ НА УРОКАХ, ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ:
• допомога дітям під час уроків з урахуванням індивідуальних потреб учнів
(уроки з письма, математики, іноземної мови, художньої праці);
• асистування під час занять з реабілітологом.
1.3.ЗАНЯТТЯ З ДІТЬМИ В ПОЗАУРОЧНИЙ ЧАС:
• заняття з письма (в міру індивідуальних можливостей дитини);
• читання з дитиною казки, вивчення вірша, складання та відгадування
загадок, розучування скоромовок тощо;
• заняття на комп’ютері, друкарській машинці;
• музичні заняття, розучування пісень;
• години самопідготовки.
1.4.РЕАБІЛІТАЦІЙНА ПРОГРАМА:
• консультується з реабілітологом або виконує його вказівки, консультується
з психологом, консультується з батьками, дає поради батькам;
• вправи на релаксацію (психологічне, фізичне, фізіологічне розвантаження);
• сенсорні заняття з дрібної моторики, відчуття, пізнання свого тіла;
• роздягання, одягання як навички (деталі одягу, шнурування взуття тощо);
• виконання санітарно-гігієнічних процедур (миття рук, користування
гребінцем, зубною щіткою тощо);
• навички самостійного прийому їжі;
• навички володіння шкільними предметами (портфель, ручка, олівець, книга
тощо);
• різноманітні вправи та рухові ігри, спрямовані на покращення морально-вольових якостей
дитини;
• вдосконалення техніки володіння інвалідним візком: пересідання із візка
за парту, з неї — на підлогу; їзда візком по прямій, їзда зі зміною напрямку;
повороти на місці, в русі; подолання перешкод;
• стеження за безпекою дітей.
1.5.ЩОДЕННЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ:
• прийом дітей зранку, відправлення додому;
• роздягання, одягання дітей або допомога їм у цьому;
• допомога під час переміщення дітей по школі (на заняття, із занять, на перервах, до їдальні, до санвузла, на прийом до
лікаря, під час забав з ровесниками, під час виховних заходів тощо);
• годування дітей або допомога їм під час сніданку, обіду;
• стеження за безпекою дітей.
1.6.СУПРОВІД ДИТИНИ:
• супровід дитини на прогулянку;
• супровід під час екскурсій;
• супровід на спортивні змагання, концерти тощо;
• стеження за безпекою дітей.
Корекційно-розвивальне навчання та забезпечення спеціальних потреб в
умовах інклюзивної освіти.
ІІ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПРАЦІВНИКА:
• несе персональну відповідальність за безпеку, життя і здоров’я дітей;
• при прийнятті на роботу проходить обов’язковий інструктаж із фахівцем із
фізичної реабілітації про елементи техніки безпеки дитини і соціального
педагога при переміщеннях дитини на візку і без нього, профілактики
травматизму, запобігання нещасним випадкам, дотримання санітарно-гігієнічних
правил.
ІІІ. СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ МАЄ ПРАВО:
• вносити пропозиції керівництву про покращення організації роботи й умов
праці;
• бути проінформованим про посадові обов’язками, про умови праці на робочому місці;
• вимагати від керівництва створення необхідних умов для повноцінного
виконання своїх посадових обов’язків;
• звертатися до керівництва у випадку неможливості вирішення певних питань
на місці;
• отримувати інформацію, необхідну для виконання своїх обов’язків;
• брати участь в оцінці навчальних та реабілітаційних програм.
Психологічна культура спілкування.
Діти з особливими потребами, насамперед, є дітьми. Єдині «ярлики», які їм
потрібні - це їхні імена. Педагоги не повинні говорити про своїх дітей,
використовуючи терміни, якими користуються медичні працівники. Ярлик
інвалідності – не більше ніж медичний діагноз.
Батьки дітей з особливостями психофізичного розвитку не кажуть: « Наша
дочка - розумово відстала».
Коли ми розуміємо значення слів і те, як неправильно вони
використовуються, ми усвідомлюємо, що це лише верхівка айсбергу неприйнятної
мови. Називаючи людей з особливими потребами за їхнім медичним діагнозом, ми
знецінюємо цих людей. Знецінюючи інших, ми тим самим знецінюємо й себе.
Коли ми почнемо називати речі своїми іменами, коли
визнаємо, що люди з особливими потребами – це, насамперед, люди, то побачимо,
що в них набагато більше спільного зі здоровими людьми, ніж відмінностей. Коли
ми зрозуміємо, що ярлики інвалідності – це не більш ніж медичний діагноз, ми
навчимося їх правильно використовувати. Ці слова та вислови мимовільно
спричинюють негативні асоціації й зміцнюють стереотипи, які дискримінують та
ізолюють людей з особливими потребами
від суспільства. « Жертва…», «прикутий…» - ці слова асоціюються з образом
нещасливої та безпорадної людини. Дитину це може травмувати, позбавити можливості
вірити у власні сили. Однак виділяти її з усіх, роблячи акцент на
неспроможності, теж неприпустимо.
Крім того пам'ятайте, що прагнучи до коректності, краще
уникати узагальнень і припущень. Передусім, не соромтеся запитувати в самої
людини з особливими потребами та її батьків, як сказати правильно.
Слово « інвалід» викликає різноманітні почуття, але
загалом більшість людей вважає його прийнятним, оскільки воно офіційне, часто
вживається, тож, стало абстрактним.
Однак, навіть використовуючи коректні вирази, можна
поставити в незручне становище і себе і співбесідника Коли не знаєш, як
правильно, використовуй перефразоване «золоте правило»: Звертайся до людини
так, як ти хочеш щоб зверталися до тебе». А найприємнішим на світі для кожної
людини є звук власного ім'я.
Коли
ви говорите про дітей з особливими потребами.
Використовуйте слова й поняття, які не створюють
стереотипи
|
Уникайте слів і понять, які створюють стереотипи
|
Дитина, яка має інвалідність
Людина з інвалідністю, людина з обмеженими можливостями
Людина з особливими потребами
Дитина, яка використовує інвалідний візок
Дитина, яка пересувається на інвалідному візку
Вроджена з обмеженими можливостями
Дитина яка має ДЦП
Дитина, яка перенесла поліомієліт
Має інвалідність внаслідок поліомієліту
Дитина із затримкою розвитку
Дитина, яка повільно навчається
Дитина із синдромом Дауна
Дитина з епілепсією. Дитина, яка має епілептичні напади
Душевнохвора дитина. Дитина з психіатричними проблемами. Дитина з душевним
або емоційним розладом Дитина, яка не
бачить. Дитина зі зниженим зором Дитина з порушенням слуху. Дитина зі
зниженим слухом. Дитина, яка не чує, яка погано чує. Дитина із залишками
слуху
|
Хворий
Каліка
Неповноцінний
Дефективний
Дитина, прикута до інвалідного візка
Вроджений дефект
Страждає на ДЦП
Страждає від поліомієліту
Страждає від наслідків поліомієліту. Жертва
поліомієліту. Гальмо.
Відсталий. Розумово неповноцінний
Даун.
Монголоїд
Епілептик
Припадочний.
Божевільний
Псих
Сліпий, мов кріт. Зовсім сліпий
Глухий, як пень
Глухонімий
|
Сприяння соціальній взаємодії
та дружбі дітей з особливими потребами та їхніх однолітків
Кожна людина впродовж свого життя налагоджує найрізноманітніші соціальні
стосунки, оскільки вони є невід'ємною складовою нашого буття. Більшість дітей
налагоджує дружні стосунки з ровесниками природним шляхом. Однак деяким дітям,
зокрема, з особливостями психофізичного розвитку, доводиться в цьому допомагати
(шляхом створення відповідних можливостей). Діти легше вступають у нормальні
соціальні та дружні стосунки в середовищі, де такі взаємини цінуються й
заохочують. Це означає, що педагоги постійно мають створювати ситуації для
розвитку позитивних соціальних взаємин учнів. Завдяки контактам із друзями діти
розвиваються емоційно та соціально, вони вчаться жити в злагоді з людьми, у них
формується самоповага. Дружба дає дітям відчуття потрібності, а також пробуджує
палітру позитивних почуттів.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
·
Сприяйте
налагодженню дружніх стосунків дітей природним шляхом. Не намагайтеся силувати
дітей до дружби, оскільки такі взаємини мають розвиватися природно. Не
приділяйте цьому питанню надмірної уваги й не занадто наполягайте на
необхідності взаємодії дітей з особливими потребами та учнів із типовим розвитком.
Такими діями ви можете закріпити у свідомості останніх ідею, що дітям з
особливими потребами необхідно допомагати, не ідею, що слід налагоджувати
рівноправні взаємовигідні соціальні стосунки.
·
Учіть дітей з
повагою ставитися до товаришів і додержуватися норм поведінки під час
взаємодії. Наприклад, комусь можуть бути неприємні часті торкання. Інколи діти
можуть ставитися до товаришів з особливими потребами як до великих ляльок або
домашніх тварин. Слід вчити дітей поважати гідність однокласників з особливими
потребами.
·
Демонструйте дітям
позитивну соціальну поведінку. Якщо вчитель та інші дорослі в класі
ставитимуться до всіх дітей з повагою, учні діятимуть аналогічно. Якщо ж вони
бачитимуть грубе або неуважне ставлення дорослих один до одного та до
вихованців, ймовірно, що вони наслідуватимуть це під час взаємодії з
однолітками. Вчинки говорять більше за слова. Будь-які дії вчителя в класі не
лишаються непоміченими й впливають на дітей.
·
Заохочуйте дітей до
співробітництва й взаємного обміну послугами. Діти мають зрозуміти, що у всіх
людей є певні таланти, що всі можуть бути корисні один одному. Вчить дітей
обмінюватися послугами. Це має бути взаємний, а не однобічний процес. Діти з
особливими потребами мають не лише отримувати допомогу, а й надавати її іншим.
·
Дайте дітям
зрозуміти що допомога має бути доречною. Вчителі та вихователі інклюзивних
класів часто стикаються з проблемою, коли діти з типовим розвитком намагаються
все зробити замість своїх товаришів з особливими потребами, їх бажання
зрозуміле, але така надмірна допомога може призвести до нездорової залежності
та нерівності в партнерських стосунках. Високі очікування щодо дітей з
особливими потребами сприяють рівним стосункам і взаємній повазі дітей.
Необхідно уважно стежити за поведінкою та сигналами дітей з особливими
потребами. У багатьох випадках вони не потребують допомоги своїх товаришів або
навіть не бажають її.
·
Вчіть дітей
співчувати й наголошуйте на ідеї соціальної справедливості. Більшість дітей
добре розуміє, що є справедливим, а що ні. Вчителі та вихователі не повинні
говорити учням, що дітей з особливими потребами необхідно жаліти, оскільки
стосунки, побудовані на жалості, не можуть бути рівними. Необхідно
зосереджувати увагу на тому, що у всіх дітей з особливими потребами є власні
інтереси, здібності і таланти, якими вони можуть поділитися з іншими. Це сприяє
налагодженню рівноправних дружніх стосунків.
ТРЕБА ЗАОХОЧУВАТИ СОЦІАЛЬНІ
ВЗАЄМИНИ, ПОБУДОВАНІ НА СПРАВЕДЛИВОСТІ, А НЕ НА ЖАЛОСТІ.
РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ
ДІТЕЙ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ
Ø Життя – це можливість. Скористайся нею!
Ø Життя – це краса. Захопися нею!
Ø Життя – це мрія. Здійсни її!
Ø Життя – це виклик. Прийми його!
Ø Життя - це обов'язок твій
насущний. Виконай його!
Ø Життя – це багатство. Не розтринькай його!
Ø Життя – це надбання. Борони його!
Ø Життя - це любов.
Насолодися нею сповна!
Ø Життя – це таємниця. Пізнай її!
Ø Життя – це вмістилище лиха. Здолай усе!
Ø Життя – це пісня. Доспівай її до кінця!
Ø Життя – це боротьба. Стань борцем!
Ø Життя – це удача. Шукай цю мить!
Ø Життя таке чудове – не змарнуй його!
ЦЕ
ТВОЄ ЖИТТЯ . ВИБОРЮЙ ЙОГО!!!
1.
Адекватно ставтеся
до дитини
2.
Не вистроюйте
«кордонів» спілкування
3.
Не обмежуйте
бажання і спроби дитини через власний страх
4.
Надавайте дитині розумну
міру самостійності
5.
Враховуйте їх
інтереси і здібності для отримання додаткової освіти
6.
Дозволяйте їм
допомагати вам, демонструйте свою потребу у їх допомозі
7.
Прагніть встановити
максимально довірливі стосунки між вами
8.
Навчить дитину
навичкам самозахисту ( або надайте спеціальний прилад)
9.
Виключіть відчуття
провини та обвинувачень у спілкуванні.
10.
Демонструйте
позитивний настрій і відчувайте його
11.
Не відмовляйтеся
від планів на майбутнє
12.
Розширюйте власне
коло спілкування
13.
Долайте фобію
хвороби, смерті
14.
Змініть пасивне
існування на активне!!!
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ.
Дитячий офтальмолог А.В. Кулішов.
1. Для розвитку зорового сприйняття кожній дитині з
порушеннями зору підібрати на уроках своє місце.
2. З низкою гостротою зору – передні місця.
3. При сходячій косоокості – місце в центрі.
4. При різній гостроті зору обох очей – тим оком, яке бачить краще ближче до центру.
5. При демонструванні кольорових зображень використовувати
яскраві, насичені, контрастні, чисті, натуральні кольори.
6. При демонструванні дидактичного матеріалу враховувати не
тільки розмір та колір, а й контрастність фону, на якому він знаходиться,
частіше використовувати контур об’єкту та указку.
7. Дозувати безперервну зорову роботу співвідносно віку та
зоровим можливостям.
8. У дітей з порушеннями зору темп ведення уроку повинен
бути знижений в порівнянні з тим, хто бачить нормально.
9. Обов’язковою частиною любого заняття з дітьми, у яких
наявні порушення зору, є проведення фізкультхвилинок, під час яких проводиться
спеціальна гімнастика для очей (наклони вниз, рух очей праворуч, ліворуч,
вгору, вниз, мигання очами).
10.
Використовувати
зелений фон круга для відпочинку очей, після тривалого навантаження на уроці.
11.
На
прогулянці дитину з низькою гостротою зору необхідно ставити в парі з тою
дитиною, яка бачить краще та яка триматиме дитину з порушенням зору за руку з боку ока, яке бачить гірше.
НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ ЗОРУ.
1.
Уникати
швидких темпів вивчення навчального матеріалу: якщо звичайний учень сприймає і
засвоює навчальний матеріал органами зору і слуху, то діти зі слабким зором
можуть скористатись лише органами слуху, що часто призводить до неуспішності
дитини.
2.
По
можливості потрібно заздалегідь підготувати на картці опорні схеми пояснення
нової теми й на уроці запропонувати учневі працювати за нею.
3.
Дитина з вадами зору повинна сидіти праворуч
від свого сусіда по парті, якщо вона
лівша, так дитині зручніше заглядати в зошит сусіда, щоб побачити те, що вона
не бачить на дошці.
4.
Слід
пам’ятати, що в таких школярів підвищена стомлюваність, яка призводить до
зниження працездатності (ознаки й особливості стомлення запропоновано в
таблиці).
5.
Особливу
у вагу слід приділити гігієнічним умовам навчання, оскільки відсутність їх
посилює недоліки фізичного розвитку дітей з розладами зору: порушення постави,
плоскостопість, сколіози, порушення
точності, швидкості, координації рухів, просторової та часової орієнтації, що
дуже характерно для дітей з проблемами зору.
6.
Потрібно
пам’ятати, що недоліки й труднощі пізнавальної діяльності, зумовлені поганим
зором, є вторинними відхиленнями від норми в психічному розвитку (бідність
предметних і просторових уявлень, недоліки в розвитку мовлення, труднощі
формування образної пам’яті, довільної уваги, образного мислення),
7.
Потрібно
знати причину поганого зору (далекозорості або короткозорості) і чітко
виконувати призначення й рекомендації лікарів щодо вибору парти. Багато хто з
дітей, особливо підлітки, соромляться своєї вади й намагаються не вдягати
окулярів.
ОСОБЛИВОСТІ СТОМЛЕННЯ
Ознака стомлення
|
Її особливості
|
Поява відчуття слабосилля, занепаду сил
|
Виникає відчуття
важкого напруження, невпевненості в правильності своїх дій, бажання
якнайшвидше завершити виконувану роботу.
|
Прояв розладів уваги
|
Знижується обсяг
уваги, порушуються процеси її переключення і розподілу. З’являється млявість,
нерегульоване збудження. Дитина стає малоактивною, легко відволікається від
роботи.
|
Розлад сенсорних процесів
|
Знижується
чутливість аналізаторних систем, зменшуються адаптаційні можливості,
збільшується інертність нервових процесів, знижується здатність до свідомого
підтримання необхідного рівня активності під час сприйняття подій, що
відбуваються.
|
Розлади пам’яті
|
Полягає в
погіршенні запам’ятовування й утримання нових відомостей, в утрудненнях під
час витягу інформації з довгострокової пам’яті.
|
Зниження рівня продуктивності мислення
|
Пошук нових
рішень замінюється підбором готових розумових стандартів і шаблонів. Іноді
проявляється інша форма зміни розумового процесу – інтелектуальні дії
втрачають доцільність, мислення стає невпорядкованим.
|
Зміна мотивації діяльності
|
Проявляється у
відсутності обґрунтованих мотивів дії, починають переважати мотиви її
припинення.
|
Накопичення негативних емоційних реакцій
|
Нездатність
упоратися зі зростанням навантажень може призвести до афективного вибуху.
|
Ослаблення вольового зусилля
|
Зниження
витримки, самоконтролю, наполегливості, рішучості.
|
Поява сонливості
|
Проявляється в
тому, що людина засинає «на ходу».
|
НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ МОВЛЕННЯ.
Виокремлено дві головні групи причин неуспішності:
об’єктивні (непосильний обсяг знань, недосконалість методів навчання) і
суб’єктивні (психологічні особливості учнів).
Діти з затримкою психічного розвитку зазвичай не
створюють на уроці проблем, пов’язаних з
дисципліною. Вони із задоволенням виконують посильну роботу: роботу з
підручником за певним планом або знаходження відповіді на запитання в
параграфі; виконання полегшеного варіанта завдань матеріалу, що вивчається. При
цьому вчитель повинен пам’ятати, що таких дітей не можна обмежувати в часі й підганяти, тому, що це гальмує їх.
Крім того, їм необхідні підтримка й заохочення вчителя.
У дітей з розладами мовлення найчастіше спостерігають інертний
або слабкий тип нервової системи.
Рекомендації
вчителю в роботі з учнями зі слабкою нервовою системою.
·
Не
ставити такого учня в ситуацію несподіваного запитання і швидкої відповіді на
нього.
·
Бажано,
щоб учень давав відповідь у письмовій формі.
·
Не
змушувати таких учнів відповідати на запитання з нового матеріалу на тому ж
уроці.
·
Мінімально
відволікати учня, намагатися не переключати його увагу.
·
Заохочуваннями
підвищувати впевненість у своїх силах.
·
Обережніше
оцінювати невдачі учня.
Рекомендації
вчителю в роботі з учнями з інертною
нервовою системою.
·
Не
вимагати негайного включення в роботу, тому що активність таких дітей у
виконанні нового завдання наростає поступово.
·
Не
проводити їх опитування на початку
уроку, оскільки їм важко відволіктися від попередньої ситуації.
·
У
момент виконання завдань не відволікати їх, переключати увагу на щось інше.
НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З РОЗЛАДАМИ СЛУХУ.
1.
В
роботі з такими дітьми учитель повинен знати рівні слухової чутливості кожного
з вух дитини (для того, щоб знаходитись з боку вуха з меншою втратою слуху).
2.
Взаємне
розташування вчителя й дитини має бути таким, щоб учень бачив губи педагога,
тому що такі діти добре «зчитують» з губ, що дозволяє їм розв’язати деякі
проблеми.
3.
Експериментальні
завдання слід подавати у письмовій формі.
З огляду на те, що в дітей зі зниженою слуховою
чутливістю спостерігаються проблеми з розумінням значення деяких слів і фраз, є
сенс уточнити, чи правильно учень розуміє запропоноване завдання
ОСОБЛИВОСТІ
НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ З ПОРУШЕННЯМИ ФУНКЦІЙ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ.
·
Діти
із церебральними паралічами стійко психічно виснажуються, не здатні до тривалого
інтелектуального напруження. Для них характерні розлади емоційно-вольової
сфери, які найчастіше проявляються в плаксивості, дратівливості, примхливості.
Часто їм властива невпевненість у собі, наївність суджень, сором’язливість,
боязкість, які поєднуються з підвищеною чутливістю, уразливістю, замкнутістю.
·
Відставання
в розвитку мовлення призводить до обмеження обсягу знань та уявлень про
навколишній світ, утруднює спілкування дітей.
·
Найбільш
характерною особливістю особистості дитини є риси своєрідного психічного
інфантилізму, що проявляється в егоцентризмі, лабільності, підвищеній
сугестивності й залежності від оточуючих.
У дітей із церебральними паралічами можуть відзначатися патологічні рис характеру: істероїдні,
тривожно-недовірливі, невротичні.
·
Для
більшості дітей із церебральними паралічами характерними є пасивність,
млявість, нерішучість, швидка зміна настрою. Вони бояться висоти, темряви,
самотності.
·
У
школі такі діти тривожні, відчувають страх перед усною відповіддю, нерідко в
них виникає заїкуватість.
ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ ЕМОЦІЙНО
НЕСТІЙКИХ ШКОЛЯРІВ
(гіперактивних,
занадто соромливих, уразливих і запальних).
Організовуючи роботу на уроці в класі, де є гіперактивні
школярі, доцільно :
·
давати
гіперактивним дітям лише одне завдання на певний відрізок часу, щоб вони могли
завершити його;
·
надавати
можливість звертатися по допомогу до вчителя в разі утруднення;
·
пропоновані
завдання подавати в письмовій формі;
·
дозувати
виконання учнем великого за обсягом завдання, пропонувати його у формі послідовних
частин і періодично контролювати перебіг виконання роботи над кожною із частин,
вносячи необхідні корективи;
·
оберігати
дітей від перевтоми, оскільки вона призводить до зниження самоконтролю;
·
стримано
і спокійно аргументувати виставлену оцінку.
Організовуючи
роботу на уроці в класі, де є школярі з
проявами високої сором’язливості та
уразливості, доцільно:
·
стабілізувати
емоційний стан таких дітей перед виконанням навчальної діяльності;
·
пропонувати
форму відповіді на вибір: письмово або усно;
·
свою
оцінку діяльності школяра підносити м’яко й аргументовано, указуючи на те, що в
дитини вийшло, а що ні; висловлювати сподівання, що наступного разу в неї все
вийде.
Організовуючи
роботу на уроці в класі, де є школярі з
проявами високої запальності,
доцільно пам’ятати, що головні причини запальності учнів
це:
1.
реакція
на деякі події, що відбуваються з дитиною;
2.
реакція
на неувагу або негаразди вдома.
Рекомендації
вчителю:
·
організовуючи
роботу з такими дітьми, педагог має бути спокійним, урівноваженим, стриманим.
Коли напад мине, необхідний спокій, особливо, якщо дитина сама налякана силою
своїх емоцій.
ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ, У
ЯКИХ ПРОВІДНОЮ Є ЛІВА РУКА:
·
Початок
будь-якого заняття (діяльності) треба побудувати з опорою на попереднє: згадати, що робили, що
запам’ятали, тим самим поновити зв'язок з поточним заняттям, тобто слід
урахувати закономірності пам’яті таких дітей – від сьогодення до минулого.
·
Необхідно
створювати психологічно комфортну й незвичайну, творчу атмосферу.
·
Важливо
давати дитині можливість поринути в атмосферу подій, які відбуваються, і
самостійно сформувати певний образ, тобто потрібно враховувати, що лівші
вирізняються цілісним сприйняттям і образ у них формується водночас з подією.
·
Пам’ятайте,
що малюнок або об’ємна композиція добре створюється через знайомий, раніше
побачений образ, тому, преш ніж малювати або будувати, важливо згадати побачене
або переглянути наочний матеріал.
·
У
процесі взаємодії з дитиною мова дорослих має бути образною, емоційною; бажано
підкріплювати слова наочними образами.
·
Щоб
заучити будь-який новий термін, його краще проспівати або проговорити як
який-небудь образ, а запам’ятають його діти до наступного заняття.
·
Краще
займатись різноманітними, але близькими за змістом видами діяльності, які не
вимагають постійної зміни місця й положення в просторі, наприклад: лежачи
слухаємо музику, плазуємо граючи, лежачи дивимось репродукції, книги тощо.
Важливо надавати якнайбільше часу на образотворчу діяльність, адже лівші
потрібно «включитися» в образ, увійти в цей стан, тобто «прожити» образ.
·
Лівші
спираються на свою суб’єктивну думку, думка оточуючих для них не дуже важлива.
Таким дітям зазвичай не потрібна допомога батьків у процесі діяльності.
·
Оскільки
лівші швидко втомлюються, важливо знайти способи для їхнього відпочинку:
релаксація на килимі, занурення рук у воду, вдихання приємних ароматів.
·
Необхідно
застерегти батьків ліворуких дітей і педагогів від бажання перевчити
дитину «на праву руку». Переучування
може сприяти появі заїкуватості, нічного нетримання сечі, неспокійного сну та
сноходіння, тиків, нав’язливих рухів. У такої дитини може сформуватись комплекс
неповноцінності.
·
Для
підвищення ефективності навчання дітей-лівш необхідно якнайчастіше звертатись
до можливостей правої півкулі. Слід включати в навчальний процес маніпулювання
з моделями й макетами. Можна активізувати можливості правої півкулі,
використовуючи різноманітні схеми. Під час навчання лівші більше орієнтуються
на чуття (зорові, тактильні та ін..), а не на мовлення. Для кращого розуміння
матеріалу їм потрібен малюнок, предмет, наочне приладдя. Їм складно працювати у
великих групах за жорстко регламентованих умов і чіткій супідрядності. Їм
потрібна власна ініціатива та інтуїція, індивідуальна робота.
Немає коментарів:
Дописати коментар